تبلیغات
روانشناسی - راهبردهای اساسی برای ارائه رفتاری حاكی از ابراز وج

یکشنبه 19 تیر 1384 - 06:07 ق.ظ


ابراز وجود

آیا شما در بیان احساسات و عقایدتان به دیگران مشكل دارید؟ یاد بگیرید از خودتان پشتیبانی كنید! آموزش ابراز وجود در بیان خودتان به گونه‌ای به شما كمك می‌كند كه نه خودتان را ارزان بفروشید و نه دیگران را تهدید كنید.

راهبردهای ابراز وجود را به كار ببرید، تا بیاموزید چگونه از حقوق خود دفاع كنید؛ از دیگران تقاضا كنید و یا تقاضای آنها را رد كنید؛ با دیگران سلام و احوالپرسی كنید و یا به سلام آنها پاسخ دهید و خشم خود را به نحو سازنده ای بیان دارید.

برای ارائه چنین رفتاری راهبردهای زیر را به كار برید:

 

1.    حقوق، خواسته‌ها و نیازهای شخصی‌تان را شناسایی كنید.

2.  چگونگی احساساتتان را نسبت به موقعیت‌های ویژه ( از قبیل «من خشمگینم »،  «دستپاچه هستم »، « دوستت دارم » شناسایی كنید. در این شناسای از توصیف‌های حسی استفاده كنید تا كاملا به چگونگی احساساتتان دست یابید( مانند « احساس ضعف و وارفتگی می كنم احساس می كنم روی ابرها به پرواز در آمده‌ام ». نوع عملی را كه احساستان شما را مجبور به انجام آن می كند، بر زبان آورید ( نظیر دوست دارم ترا در آغوش بگیرم ).

3.  در توصیف احساساتتان از ضمیر «من » بهره بگیرید. استفاده از ضمیر «من » در گفته‌هایتان به جای ارزشیابی یا سرزنش دیگران، احساسات شما را نشانه می‌گیرد، مانند «من ناراحتم » به جای «تو مرا ناراحت كردی » یا « تو آدم بی ملاحظه‌ای هستی»

4.  به هنگام صحبت كردن، احساسات خود را با برخی از رفتارهای خاص دیگر پیوند دهید، مثلا بگویید «من آزرده شدم وقتی بدون خداحافظی رفتی ». ولی نگویید «من آزرده شدم چون تو آدم بی ملاحظه ای هستی»

5.  صریح باشید. حرف خود را مستقیم و بدون واسطه به شخص مورد نظرتان بزنید. تقاضای خود را در یك یا دو جمله ساده و قابل فهم بیان كنید.

6.  بكوشید درباره این كه دیگری در مورد شما چه فكری می‌كند و یا چه احساسی دارد؛ چه انگیزه‌هایی دارد؛ ممكن است چه واكنشی نسبت به شما نشان دهد، هیچ‌گونه حدس و گمانی نزنید.

7.  از طعنه و كنایه زدن، ترور شخصیت یا توهین به دیگران بپرهیزید، مانند:  استفاده از واژه‌هایی مانند «تو هرگز .»«تو همیشه ...»، «تو دائما . » و غیره.....

8.    از برچسب زدن اجتناب ورزید.

9.  از گفتن جملاتی كه با «چرا ؟» ، «تو .»شروع می‌شوند، خودداری كنید. این‌گونه جملات شخص را در موضع دفاع قرار می‌دهد.

10.    از مخاطب بازخورد بگیرید: «حرف‌هایم را روشن گفتم ؟» « موقعیت را چه طور می‌بینی؟» دریافت بازخورد به شما كمك می‌كند تا هرگونه كج فهمی ر اصلاح كنید  و دیگران دریابند شما در ارتباط باز هستید و عقاید، احساسات تمایلات و خواسته‌های خود را بیان می‌كنید.

11.     انتظارات خود را ارزشیابی كنید. آیا آنها مستدل هستند؟ انتظارات خود را تعدیل كنید.

به تقاضا ها وخواسته‌ها ی غیر منصفانه «نه »بگویید

1.  ابتدا از موضع خودمطمئن شوید، یعنی مشخص كنید كه می‌خواهید بگویید بله یا خیر. اگر مطمئن نیستید، بگویید كه برای پاسخ دادن باید كمی فكر كنید. به شخص مقابل بگویید كه بداند چه زمانی پاسخ خواهید گفت.

2.  اگر شما كاملا متوجه نشده اید كه فرد مقابل از شما چه تقاضایی دارد، از او توضیح روشنی بخواهید

3.  تا آنجا كه می‌توانید كوتاه و موجز سخن بگویید، یعنی دلیلی موجه برای امتناع خود ارائه دهید ولی از توجیه و توضیحات مفصل اجتناب ورزید. چنین عذرهایی چه بسا باعث شود كه فرد مقابل با شما بحث كند تا شما را از موضع « نه » پایین بیاورد.

4.   هرگاه از تقاضایی سرباز می زنید، واقعا از كلمه « نه» استفاده كنید.  «نه » از قدرت بیشتری برخوردار است تا عبارت مبهمی مانند « خوب، من این طور فكر نمی كنم.»

5.  مطمئن شوید كه ژست‌های غیر كلامی شما آینة پیام‌های كلامی‌تان هستند. وقتی «نه» را برزبان می‌آورید. سرتان را به نشانه نفی تكان دهید. خیلی از افراد وقتی می‌كوشند از تقاضایی امتناع ورزند، ا آگاهانه لبخند می‌زنند و با سر موضوع راتصدیق می‌كنند.

6.  به صراحت از كلمه نه و افعال منفی مثل «من نمی آیم» «من تصمیم خود را گرفته‌ام، من نمی خواهم» استفاده كنید. این تأكید نشان می‌دهد كه شما پس از تفكر به دو شیوه بله یا خیر، انتخاب خود را كرده‌اید.

7.  گاه ممكن است شما بارها  تقاضای فرد مقابل را رد كنید تا سرانجام او دست از پافشاری بردارد. در چنین مواردی لزومی ندارد كه هربار برای امتناعتان توضیح جدیدی ارائه دهید، بلكه فقط «نه» خود و دلیل اصلی امتناعتان را تكراركنید.

8.  اگر شما پس از بارها تكرار «نه » همچنان فرد مقابل بر دریافت پاسخ مثبت از سوی شما اصرار داشت؛ سكوت اختیار كنید( این كار در گفتگوهای تلفنی ساده تر است ) یا موضوع گفتگو را تغییر دهید. شما حق دارید كه به گفتگو پایان بخشید.

9.  ممكن است شما بخواهید احساسات فرد مقابل را درباره امتناعتان بپذیرید و می‌گویید: « می دانم كه از من دلخور شدی، ولی واقعا من نمی توانم .» یادتان باشد در اغلب موقعیت‌ها برای عذر خواهی از امتناعتان، نیازی به گفتن «متاسفم » نیست. بیان «متاسفم » یعنی شما از حق اساسی «نه » گفتن خود با تسامح و تساهل برخورد كرده‌اید.

10.    احساس گناه نكنید. شما حلال مشكلات همه نیستید یا نمی‌توانید همه را خشنود نگه دارید.

11.    اگر شما نمی خواهید با تقاضای اصلی شخص موافقت كنید، ولی مایلید به او كمك كنید، از این رو دست به مصالحه بزنید «من نمی‌توانم تمام بعداز ظهر را از بچه‌ات مراقبت كنم، ولی می‌توانم دو ساعت كنارش باشم .»

12.   شما می‌توانید تصمیم خود را تغییر دهید و به تقاضایی كه قبلا پاسخ مثبت داده بودید، «نه » بگویید و می‌توانی به هر آنچه كه در بالا گفته شد « بله » بگویید وتصمیم‌های خود را تغییر دهید.


ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]
نوشته های پیشین ...