تبلیغات
روانشناسی - مهارتهای تحصیلی و مطالعه (۱)و(۲)

پنجشنبه 19 خرداد 1384 - 04:06 ق.ظ


مهارتهای تحصیلی و مطالعه

1- شنیدن ویادداشت برداری

2- مهارتهای یادداشت برداری وحضور درکلاس

3- روشی برای گوش كردن و مطالعة مؤثر

4- ویرایش یادداشت های درسی

5- ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

6- چگونه یک کتاب مشکل را بخوانیم

7- کنترل محیط مطالعه

8- مطالعه گروهی برای افزایش سطح یادگیری

9- تمرکز

10- تمرکز-  برخی نکته های اساسی

11- تمرکز حواستان را بهبود بخشید

 

 

شنیدن و یادداشت برداری

با این كه از دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یادداشت‌برداری خوب پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاب نمی‌كند و بنابراین مهارتهای خوب گوش دادن ویادداشت برداری آنها ضرورتا باید بهتر گردد.

 

 سعی كنید : شنونده فعال و مثبتی باشید.

چگونه؟در ردیف‌های اول بنشینید، نه چیزی بخوانید ونه صحبت كنید. در طی 20 دقیقه دوم (یعنی معمولا زمانی كه توجه خودرا از دست می‌دهید)و تا آخرین دقایق، تا زمان ارائه خلاصه یا نتیجه‌گیری توجه ویژه خودرا حفظ كنید.

 

سعی كنید: یادگیرنده فعال و مثبتی باشید.

چگونه؟ با علاقه به مطالب درسی با طرح پرسش‌هایی برای دریافت پاسخ در كلاس شركت جویید.

شما می‌توانید این كار را با اندیشیدن دربارة موضوع درسی، و پیش‌قدم شدن در ارائه كنفرانس و از قبل خوانی مطالب درسی انجام دهید (اگر حفظ كردن مطالب برای شما دشوار است، مورد اخیر به ویژه برایتان سودمند است.)

 

سعی كنید: با توجه ویژه به مطالب اصلی، یادداشتهای دقیق بردارید.

چرا؟ممكن است نكته اصلی آن جا باشد،اگرچنین است، آن را یادداشت كنید

افزون بر آن، در پی نكات تأكیدی برآیید؛ یعنی یافتن آن نكات از لا به لای كلام استاد، زبان بدنی یا آنچه در چهره و حركات دست وبدن او مشهود است ویا زمانی كه استاد مطلبی را به دقت ازروی یادداشتهایش برای شما می‌خواند .اگر فكر می كنید نكته اصلی را دریافت نكرده اید، یادداشت‌هایتان را به همكلاس‌هایتان یا استاد نشان دهید.

 

سعی كنید: به هنگام یادداشت برداری بین مطالب كمی فضای خالی بگذارید.

چرا؟شما باید برای نوشتن مطالب به زبان خودتان و افزودن آن به یادداشت‌هایتان به حد كافی جا داشته باشید. این روش به شما كمك می‌كند تا با یكپارچه كردن مطالب فعلی با آنچه از قبل می‌دانستید، در سطحی ژرفتر مطلب را بیاموزید. همچنین گذاشتن فضای اضافی در یادداشت‌هایتان، یافتن مطالب را به هنگام مطالعه برایتان آسانتر می‌كند.

 

سعی كنید: در خلال 24 ساعت برای هر كلاس 10 دقیقه یادداشتهای خودرا مرور كنید.

چرا؟زیرا در غیر اینصورت شما 50 تا 80 درصد از مطالب را از دست می‌دهید.

 

سعی كنید: یادداشت‌های خود را طوری تنظیم كنید تا بتوانید به طور مؤثری مطالعه كنید.

چگونه ؟قسمت وسیعی از حاشیه سمت راست صفحه را خالی بگذارید، این جا جای نوشتن پرسش‌هایی است كه به هنگام خواندن برایتان مطرح می‌شود  پشت صفحه را خالی بگذارید تا صفحه را به راحتی برگردانید. یادداشت‌ها را بپوشانید یا صفحه را به پشت برگردانید و به پرسش‌هایی كه ضمن مطالعه طرح كرده‌اید، پاسخ دهید.

 

مهارتهای یادداشت برداری و حضور در كلاس

یادداشتهای كافی جزء ضروری یادگیری و مطالعه كار آمد در دانشگاه به شمار می آید.

به پیشنهاد های زیر فكر كنید و سیستم یادداشت برداری خود را بهبود بخشید.

1- فعالانه به درس گوش دهید, اگر ممكن است قبل از نوشتن فكر كنید ولی مراقب باشید از یادداشت برداری عقب نمانید.

2- ذهن خود را نسبت به مطالبی كه با آن مخالفید باز بگذارید, اجازه ندهید بحث كردن در یادداشت برداری شما مداخله كند.

3-  اگر پرسش مربوط به موضوع برایتان طرح شده, آن را بپرسید.

 

4- از روش استاندارد یادداشت برداری _ شامل نقطه گذاریها, اختصارات, حاشیه ها و غیره استفاده كنید و آن را در خود بپرورانید.

 

5-  یادداشتهای را در دفتری بزرگ نگهداری كنید. تنها حُسن دفترچه های كوچك در آسانی حمل آنهاست ولی برای هدف اصلی شما مناسب نیستند, دفتر بزرگ به شما امكان می دهد حاشیه گذاری مناسی را رعایت كنید.

 

6-     هر گاه از بخشی از صفحه به بخش دیگر همان صفحه می رسید, یك جای خالی باقی بگذارید تا در صورت لزوم در آینده آن را با مطالب تكمیل شده پركنید. هدف شما, یادداشت برداری مفید است و نه صرفاً نگهداری اوراق!

 

7-     سعی نكنید از تمام مطالب استاد یادداشت بردارید. این كار در وهله اول غیر ممكن و در وهله دوم غیر ضروری است زیرا تمام مطالب از اهمیت یكسانی برخوردار نیستند. بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن و یادداشت برداری از نكات مهم و اصلی كنید. اگر شما با حداكثر سرعتتان یادداشت بردارید, شنونده خوبی نخواهید بود. گر چه گاهی نوشتن از اندیشیدن مهم تر است.

 

8-     در پی سر نخ های نكات مهم باشید, یعنی تكرار نكات تاكیدی, تغییر در آهنگ صدا, فهرست كردن نكات مهم و غیره.

 

9-     بسیاری از اساتید می كوشند در خلال تدریس چند نكته اصلی و چندین نكته كم اهمیت تر ارائه دهند. و بقیه سخنرانی را به مطالب توضیحی و مثالها اختصاص دهند. سعی كنید نكات اصلی را یادداشت كنید و خود را در دام نكات كم اهمیت تر كه ارتباطی اندك با یكدیگر دارند, اسیر نكنید. اگر خوب گوش كنید, به ارتباط میان آنها پی خواهید برد. در مورد مطالب كه استاد آنها را با اهمیت تر تلقی می كند, دقت نظر به خرج دهید.

 

10)    یادداشتهای اصلی خود را به صورت روشن و خوانا بنویسید تا برای خودتان قابل خواندن باشد ولی هر كجا كه توانستید از علایم اختصاری ابداعی خودتان استفاده كنید. این كار مستلزم دوباره نویسی یادداشتهایتان است تا در زمان بهتری بتوانید آن را بخوانید و بدان بیندیشید. همچنین پاكیزگی از جهاتی حُسن است ولی الزاماً یادگیری شما را افزایش نمی دهد.

 

11)    بدون ملاحظه هر آنچه را روی تخته سیاه می بینید, در دفترتان بنویسید. آیا تاكنون فكر كرده ایدكه نوشته های ناخوانای روی تخته ممكن است سر نخ یك سوال امتحانی باشد. شاید شما نتوانید  تمام نوشته های روی تخته را با یادداشتهایتان از گفته های سخنرانی تلفیق و یكدست سازید. ولی اگر آنها را جداگانه بنوسید چه بسا در آینده سرنخ مناسبی باشد. اگر هم چنین نشود, اشكالی ندارد. شما چیزی را از دست نداده اید, در هر صورت شما در كلاس بوده اید.

12)   در كلاس در ردیفهای جلوتر بنشینید, زیرا آنجا حواستان كمتر پرت می شود و شنیدن, دیدن و توجه به مطالب مهم ساده تر می باشد.

 

13)  نكات و پیشنهاد های پیش گفته شده را با دقت عمل كنید, اگر در این مورد ابهامی دارید با مركز مشاوره  تماس بگیرید.


ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]
نوشته های پیشین ...