تبلیغات
روانشناسی - مسائل عاطفی (۳)

یکشنبه 9 مرداد 1384 - 06:07 ق.ظ


چگونگی مقابله باتنهایی

تنهایی نوعی احساس تهی بودن و خلاء درونی است. شما احساس انزوا كرده و از دنیا جدا می‌شوید،‌ از كسانی كه دلتان می‌خواست با آنها رابطه داشته باشید،‌می‌برید. انواع و درجات مختلفی از احساس تنهایی وجود دارد . شاید تنهایی را به صورت یك احساس مبهم از درست نبودن امور تجربه كنید. این حالت نوع خفیف احساس تهی بودن است. شاید هم تنهایی را به صورت محرومیت و درد بسیار شدید تجربه نمائید. یك نوع ازتنهایی به گم كردن یك شخص خاص، بدلیل مرگ او یا دوری‌اش مربوط می‌شود. نوع دیگر تنهایی ناشی از فقدان تماس با مردم است به این دلیل ممكن است واقعا بصورت فیزیكی به خاطر كار در شیفت شب یا اقامت در ساختمانی كه مردم بندرت به آنجا رفت وآمد می‌كنند، از دیگران جدا شده باشید. شما حتی ممكن است از نظر عاطفی احساس تنهایی كنید، در حالی كه در میان مردم هستید ولی در برقراری رابطه با آنها دچار مشكل باشید.

احساس تنهایی با تنها بودن صرف متفاوت است

در اینجا ضروری است كه تأكید شود احساس تنهایی مساوی با تنها بودن نیست . هر شخصی همیشه زمانی را برای تنها بودن در نظر می‌گیرد . تنها احساس تنها بودن و غمگین شدن به خاطر آن است والبته همه ما گاهی احساس تنهایی می‌كنیم .فقط زمانی كه در دام تنهایی‌گیر می‌افتیم، آن تبدیل به یك مشكل واقعی می‌شود.

چطور ممكن است در احساس تنهایی مان نقش داشته باشیم

تنهایی یك احساس انفعالی است . ابقا وتداوم آن ناشی از اجازه منفعلانه ما ازیك سو وانجام ندادن هیچ چیزی برای تغییر آن از سوی دیگر است. ما امیدواریم كه آن خودش از بین خواهد رفت وبنابراین هیچ كاری برای رفع آن انجام نمی‌دهیم و اجازه می‌دهیم كه ما را در بربگیرد. شگفت آور این كه در بعضی از موارد حتی ما به این احساس خوشامد می‌گوئیم. پذیرفتن تنهایی و غرق شدن دراحساسات مرتبط با آن معمولا به احساس افسردگی و درماندگی منتهی می شود، آن نیز به نوبه خود، به احساس انفعال بیشتر و افسردگی افزونتر منجر می‌گردد.

راههای تغییر احساس تنهایی

 احساس تنهایی را شناخته و آن را بیان دارید.

برای متوقف كردن احساس تنهایی، اول باید بپذیریم كه احساس تنهایی می‌كنیم. گاهی اوقات پذیرفتن آن كاری مشكل است .سپس باید احساس تنهایی را به شیوه‌ای ابراز داریم. می‌توانیم آن را در دفترچه یادداشت روزانه بنویسیم، یا از طریق نوشتن یك نامه تخیلی به یك دوست یا فامیل ابراز داریم، از طریق كشیدن و رنگ كردن یك تصویر، آواز خواندن یا انجام هر كار دیگری كه باعث ابراز احساسات درونی‌مان گردد.شامل صحبت با دیگران. نیز می‌توانیم احساس تنهایی‌مان را بیان داریم. بیان این احساسات ممكن است به كشف این نكته منجر شود كه ما چیزهای زیادی را احساس می‌كنیم كه با حساس تنهایی‌مان مرتبط هستند، از قبیل غمگینی، خشم و ناكامی. ممكن است قادر به شناسایی نواحی باشیم كه این احساسات از آنجاها می‌آیند‌، یعنی متوجه شویم كه چگونه با زندگی ما ارتباط یافته‌اند. به موازات توانایی‌مان در دیدن این ارتباط، توانایی‌مان در تغییر آنها نیز افزایش می‌یابد.

فعال تر باشید

بزرگترین تغییر، البته، متوقف كردن حالت انفعال و فعال‌تر شدن است. اگر ما كسی را گم كرده‌ایم، از قبیل والدین، خانواده یا دوستان، می‌توانیم به آنها تلفن بكنیم ، نامه بنویسیم ، با پست الكتریكی پیام بفرستیم و یا به ملاقاتشان برویم. صحبت كردن با یك دوست فهیم نیز به تغییر خلقیاتمان كمك خواهد كرد. اگر دوست فهیم نداریم صحبت با یك روحانی، معلم یا مشاور می‌تواند نقطه‌ای برای شروع باشد.اگر احساس تنهایی بدلیل  مردن شخص مورد علاقه باشد ابراز اندوه ناشی از فقدان او و یاد آوری خاطرات شاد خودمان با وی و توجه به این كه این خاطرات همیشه با ماست ، می تواند به ما در دور شدن از احساسات تنهایی كمك كند. این الگو را می‌توان در مورد از دست دادن دوستی‌ها و یا روابط عشقی مورد استفاده قرارداد.

  در فعالیت‌ها یا باشگاها شركت كنید

شركت در فعالیت یا باشگاه چندین چیز را می‌تواند بدنبال داشته باشد.شركت در فعالیت‌های لذت بخش ذهن ما را از احساس تنهایی دور می‌گرداند . این فعالیتها از طریق فوق می‌تواند بطور مستقیم خلق ما را تغییر دهند. این اعمال همچنین فرصتی را فراهم می‌كنند تا افراد دارای علائق مشابه را ببینیم و مهارتهای ملاقات با دیگران رادر خود افزایش دهیم. آن همچنین ساختاری را به زندگی ما داده و احساس می‌كنیم كه چیزی برای آینده وجود دارد. فعالیت‌ها همچنین به ما یاد آوری می‌كند كه چگونه به هنگام انجام مشابه همین كارها در گذشته احساس بهتری پیدا می‌كردیم. در بعضی موارد این اثرات خیلی سریع ودر مواردی دیگر به كندی بدست می‌آیند. ما واقعا نیاز داریم كه خود را مجبور كنیم كه به دیدار دیگران رفته با آنها صحبت كرده وفعالیتهای متعدد را مورد توجه قرار دهیم، قبل از اینكه در رابطه با آنچه كه می‌خواهیم انجام دهیم احساس راحتی داشته باشیم و سپس به مشاهده و پیشرفت بپردازیم.

شاید چیزی كه باید از آن خودداری كرد این باشد كه بكوشیم به باشگاه یا یك سازمان یا حتی یك رابطه جدید به این خاطر ملحق شویم كه فكر می‌كنیم آن ما را بهتر كرده و یا به شخصی جذاب تبدیل خواهد كرد. راهبرد بهتر این است كه در فعالیت‌ها به این خاطر درگیر شویم كه آنها قبلا در ما ایجاد لذت می كرده اند ویا اینكه فكر میكنیم برایمان خوب خواهند بود. این باعث می‌شود كه از انجام فعالیت‌ها با مردم وبودن با مردمی كه از این امورات لذت می‌برند، لذت ببریم. همچنین ممكن است دریابیم كه بعضی از مردم همان طوری هستند كه ما هستیم. یك امتیاز اضافی نیز این است كه در می‌یابیم قادریم بعضی از فعالیت‌ها و علائق را انتخاب و به تنهایی انجام دهیم  بدون اینكه احساس تنهایی بكنیم .

نتیجه گیری

هر كسی در دوره‌هایی از عمر احساس تنهایی می‌كند. استفاده از پیشنهادهای فوق كمك می‌كند تا با این احساسات بهتر مقابله كنیم .


ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]
نوشته های پیشین ...