تبلیغات
روانشناسی - روشهایی برای كاهش استرس در محیط كار

پنجشنبه 7 اردیبهشت 1385 - 07:04 ق.ظ


روشهایی برای كاهش استرس در محیط كار

1-    علائم هشدار دهنده ی استرس زا را  تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام كنید .

2-    از صحبت راجع به مواقعی كه دچار استرس هستید نترسید .

3-     وقتی دچار استرس هستید آرام قدم بزنید ، این امر می تواند آرامش و سلامتی شما را باز گرداند .

4-    از بردن  كارهای اداری به منزل خودداری كنید .

5-    سعی كنید متوجه هر گونه تغییر در الگوهای غذایی و نوشیدنی  خود باشید .

6-    به رؤسا حقیقت را بگویید ، از گفتن اتفاقات موجود در دفترتان  به مدیر شركت نهراسید .

7-    وقتی فكر كردید كه كار زیادی دارید ، حداقل یكی از آنها را به دیگری واگذار كنید .

8-    از روش زندگی افرادی كه استرس ندارند الگو بگیرید .

9-    از انجام كار در آخر هفته یا دیر وقت پرهیز كنید .

روشهایی برای كاهش استرس در محیط كار ( قسمت اول )

 

1-    علائم هشدار دهنده ی استرس زا را  تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام كنید .

2-    از صحبت راجع به مواقعی كه دچار استرس هستید نترسید .

3-     وقتی دچار استرس هستید آرام قدم بزنید ، این امر می تواند آرامش و سلامتی شما را باز گرداند .

4-    از بردن  كارهای اداری به منزل خودداری كنید .

5-    سعی كنید متوجه هر گونه تغییر در الگوهای غذایی و نوشیدنی  خود باشید .

6-    به رؤسا حقیقت را بگویید ، از گفتن اتفاقات موجود در دفترتان  به مدیر شركت نهراسید .

7-    وقتی فكر كردید كه كار زیادی دارید ، حداقل یكی از آنها را به دیگری واگذار كنید .

8-    از روش زندگی افرادی كه استرس ندارند الگو بگیرید .

9-    از انجام كار در آخر هفته یا دیر وقت پرهیز كنید .

10- اگر دچار  سردرد یا بی خوابی هستید به دكتر مراجعه كنید .

11- از هر چیزی كه به شما كمك می كند تا به آرامش برسید نكته برداری كنید .

12- از خود بپرسید آیا دیگران كار با شما را استرس زا می دانند ؟

13- احساس خود را از لحظاتی كه دچار استرس شـَدید هستید در یك دفترچه ، یادداشت  كنید .

14- چیزی را كه می خواهید ، بخرید و از آن لذت ببرید ؛ اما خرید را برای خود یك عادت نكنید .

15- از مدت زمان سفرهای بین شهری و درون شهری تا رسیدن به محل كار ، جهت برنامه ریزی روزانه یا استراحت كوتاه استفاده كنید و كار بیشتری انجام ندهید .

چه كنیم تا در محیط كارمان آرامش داشته باشیم؟ ( قسمت دوم )

 

1- یك یا دوساعت از هفته را دور از خانواده و درگیری شغلی خود بگذرانید .

2- سعی كنید با به روز كردن مهارتهای خود تغییرات شغلی را پیش بینی كنید .

3- با جلب توجه دیگران به ارزش كاری كه انجام می دهید ، از شغل خود محافظت كنید .

4- از برنامه های آموزشی استفاده كنید تا  بتوانید در باره فرهنگ های كاری گوناگون و جدید مطالبی را بیاموزید .

5- همكاران همفكر را شناخته و برای سازش و تغییرات محیط كار از آنها كمك بگیرید .

6- وقتی فناوری جدیدی را می آموزید ، استفاده از آن را آهسته شروع كنید و كاملاً به مهارت خود مطمئن شوید .

7- سعی كنید دفتر خود را كنار دفاتر دیگران قرار دهید ،  زیرا انزوا باعث ایجاد استرس می شود .

8- برای یادگیری یك مهارت جدید ، برای مثال مهارتی مانند كار با كامپیوتر و ... هیچگاه دیر نیست .

9- عوامل استرس زای هر شغل جدید را پیش از پذیرفتن آن ارزیابی  كنید .

10- با تمام كاركنان بدون  توجه به مقام و عنوانشان ، با احترام رفتار كنید .

11- با همكاران خود به گونه ای رفتار كنید كه نشانگر  قدردانی  شما از آنان باشد .

12- با همكار جدید  خود غذا بخورید  تا رابطه  كاری شما با او تسهیل شود .

13- برای ایجاد ارتباط بیشتر با همكاری كه نزدیك  به شما زندگی می كند ، همسفر شوید .

14- همیشه در نظرها و افكار خود انعطاف داشته باشید ،  زیرا ممكن است  تمام ماجرا را ندانید .

15- نقش فعالی در بهبود كیفیت زندگی شغلی خود ایفا كنید

اگر در محیط كارتان دچار استرس هستید به این نكات عمل كنید...  ( قسمت سوم )

  

1- در تصمیم گیری درباره مسائل مهم و اساسی  ، اصلاً عجله نكنید . 

2- سعی كنید یك روز در هفته  با همكار یا دوست صمیمی خود ناهار بخورید .

3- اگر نزدیك محل كار خود زندگی می كنید ، در هفته چند ساعت پیاده  یا با دوچرخه به سر كار بروید  .

4 -  بیاموزید كه درباره عواطف و احساسات  خود با دوستان نزدیك و افراد قابل اطمینان ، به وضوح صحبت كنید .

5- نظرات و پیشنهادات خود را به درون صندوق نظرات ( سازمان ) بریزید تا این  كار باعث كاهش استرس شما در محیط كار شود .

6- با مطرح كردن مشكلات كار و محیط كار ، می توانید از فشارهای آن بكاهید .

7- با انجام ورزش هایی  مانند پیاده روی و شنا سعی كنید میزان استرس را كاهش بدهید .

8- از امتیاز دادن به همكاران همجنس  و هم نژاد خود در محیط جداً پرهیز كنید .

9- علل غیبت كردنتان را بررسی كنید و ببینید كه  كدام روزهای هفته بدترین روز هستند .

10- برای داشتن یك روز بدون استرس بهتر است كه ، میز كار خود را آخر وقت روز قبل مرتب كنید .

11- قبل از استقرار در یك دفتر جدید ،  طرحهای  مختلف اتاق و طرز چیدن آن را امتحان كنید .

12- وقتی به یك محیط كار جدید می روید ، با خود بیندیشید كه ، چگونه آن محیط را شادتر و خوشایندتر كنید.

13- به یكی از همكاران خود بگویید تا وقتی دچار استرس هستید شما را آگاه كند .

14- وقتی یك پروژه را محاسبه كردید ، مدت زمان را طولانی تر از زمان لازم تخمین بزنید .

15- روزانه از مشكلات یادداشت بردارید و ببینید كه ، آیا الگویی به دست می آید یا نه ؟

 به نقل از تبیان


ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]
نوشته های پیشین ...