تبلیغات
روانشناسی - مطالب خرداد 1384

چهارشنبه 25 خرداد 1384 - 04:06 ق.ظ


ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

استفاده موثر از وقت دانی باتلز

 آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است, چیست؟ من فكر می كنم اولین و مهمترین چیز, لااقل برای توفیق در كلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است.

می دانیم كه هر شبانه روز 24 ساعت است. دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه كردن اختصاص دهید. اگر زمانی كه در كلاس ها, غذاخوری, خواب شبانه و درس خواندن صرف می شود از 24 ساعت كم كنیم باز پنج یا شش ساعت باقی می ماند كه می توانیم آن را به كارهایی اختصاص دهیم كه بیش از مطالعه كردن دوست داریم. من تصور می كنم عامل دیگری كه توفیق تحصیلی به دنبال می آورد مرور مرتب یادداشتهای كلاسی و فصلهای مربوطه كتاب درسی است. مرور دوره ای و آماده سازی برای امتحانات دراز مدت, وقت بیشتری در اختیار شما می گذارد و از با عجله برای امتحان آماده شدن جلوگیری می كند. بدین شیوه شما می توانید با كمال آرامش, با انگیزه بیشتر و تشویش كمتر در روز امتحان حاضر شوید. آخرین چیزی كه شما می توانید جهت دستیابی به نمرات خوب انجام دهید بهره جویی از تمامی منابع و امكاناتی است كه دانشگاه در اختیار شما می گذارد همه این منابع می تواند به شما كمك كند.


ادامه مطلب...

ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]

چهارشنبه 25 خرداد 1384 - 04:06 ق.ظ


ویرایش یادداشت های درسی

1-   دلایل خوبی برای سازماندهی و بازنگری هر چه سریعتر یادداشتهایتان پس از سخنرانی وجود دارد:

الف) تا زمانی كه موضوع درس هنوز در ذهن شما تازه و آماده است, می توانید از مثالها و حقایقی كه در حافظه شما از درس به جای مانده و فرصت نوشتن آنها را در حین سخنرانی نداشته اید, برای تكمیل یادداشتهایتان استفاده كنید.

علاوه بر این شما می توانید قسمتهایی از درس را كه برایتان مبهم باقی مانده است باز یابی كرده و از استاد, یك همكاسی, از متن كتاب درسی و یا از طریق سایر منابع برای كسب اطلاع بیشتر , برای رفع ابهام كمك بگیرید.

ب) مرور بلافاصله مطالب, نتیجه بهتری نسبت به مرور پس از مدت طولانی تر به بار خواهد آورد. اگر دانشجویی در مدت 24 ساعت و یا قبل از جلسه درسی بعدی مطالب را مرور كند از میزان محفوظات او كاسته و بر میزان فراگیری او بیشتر از مرور مطالب افزوده می شود.

 


ادامه مطلب...

ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]

یکشنبه 22 خرداد 1384 - 08:06 ق.ظ


روشی برای گوش كردن و مطالعة مؤثر

 
شما چهار بار سریعتر از سخنان یك سخنران می توانید فكر كنید.

برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف كنید؛ برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید.

یادداشت برداری یك شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویكردی نظامدار در یادداشت كردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.

 

ادامه مطلب...

ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]

پنجشنبه 19 خرداد 1384 - 04:06 ق.ظ


مهارتهای تحصیلی و مطالعه

1- شنیدن ویادداشت برداری

2- مهارتهای یادداشت برداری وحضور درکلاس

3- روشی برای گوش كردن و مطالعة مؤثر

4- ویرایش یادداشت های درسی

5- ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

6- چگونه یک کتاب مشکل را بخوانیم

7- کنترل محیط مطالعه

8- مطالعه گروهی برای افزایش سطح یادگیری

9- تمرکز

10- تمرکز-  برخی نکته های اساسی

11- تمرکز حواستان را بهبود بخشید

 

 

شنیدن و یادداشت برداری

با این كه از دانشجویان انتظار می‌رود با توانایی یادداشت‌برداری خوب پا به دانشگاه گذارند اما همیشه این طورنیست. دبیرستان این توانایی را ایجاب نمی‌كند و بنابراین مهارتهای خوب گوش دادن ویادداشت برداری آنها ضرورتا باید بهتر گردد.

 


ادامه مطلب...

ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]

دوشنبه 16 خرداد 1384 - 07:06 ق.ظ


در مورد افسردگی چه میدانید؟

  نوشتهای را كه میخوانید اطلاعاتی است كه برای استفاده افراد مبتلا به افسردگی آماده شده است.با امید به اینكه برای نزدیكان، دوستان شما و نیز هر كس دیگری كه احساس افسردگی میكند مفید واقع شود.


ادامه مطلب...

ارسال شده در

[ | دیدگاه ها : دیدگاه ]

[روانشناس روانشناسی | لینک ]
نوشته های پیشین ...